Dzisiejszy wpis będzie o chemii, jaka się łączy z bateriami samochodów elektrycznych i hybrydowych. Nie będzie to jednak o naszym nastawieniu do elektryfikacji, bo mam wrażenie, że o tym w mediach ostatnio mówi się aż nadto. Ten wpis będzie traktował o różnych generacjach baterii stosowanych w motoryzacji. Skróty takie jak NIMH, LFP, NMC mogą wprawić w zakłopotanie nawet osoby związane z branżą. Sprawy nie ułatwiają producenci ogniw, wprowadzając nowe generacje szybciej niż Google kolejne aktualizacja Androida.
Historia wprowadzenia hybryd na masową skalę jest ściśle związana z Japonią. Jeszcze niedawno, gdyby zapytać człowieka na ulicy, jakie zna auto hybrydowe, najczęściej odpowiedziałby “Toyota Prius”. To skojarzenie przyjęło się niemal jak “Adidasy” wśród sportowych butów. Toyota faktycznie rozwija swoją technologię od 1997 roku, kiedy pojawiły się w sprzedaży pierwsze generacje tej hybrydy, co daje niemal 30-letnie doświadczenie w budowaniu baterii. Co znamienne, Toyota od początku produkcji hybryd do końca czwartej generacji w 2023 roku rozwijała technologię baterii Ni-Mh, czyli akumulatora niklowo-metalowo-wodorkowego. Dopracowana technologia okazuje się na tyle niezawodna, że znalazła zastosowanie w całej gamie modeli zarówno Lexusa, jak i Toyoty w wersjach hybrydowych. Dla Toyoty nacisk na niezawodność od zawsze jest priorytetem, przez co zdobywanie nagród za niezawodność nie dziwi. Producent daje też jasny sygnał użytkownikom o długowieczności tych rozwiązań; od początku produkcji udziela 10-letniej gwarancji na akumulator.
Moduł baterii Lexus/Toyota pasuje do większości modeli tych samochodów od początku lat dwutysięcznych do roku 2023.
G9280-47011 Ni-Mh to moduł niklowo-metalowo-wodorkowy o nominalnej pojemności 6,5Ah, składający się z 6 cel o napięciu 1,2V - napięcie modułu nominalne wynosi 7,2V, ładunek energii w module to 46Wh, a jego waga to dokładnie 1kg.
https://www.lugowski.com.pl/.../toyota-hybrid-lexus...
Nie ukrywam, że dla nas jako serwisu, dopracowana technologia stosowana przez lata w kolejnych generacjach modeli, skutkuje możliwością łatwiejszego dostępu do sprawnych elementów baterii na rynku wtórnym, a dla klienta przekłada się to na mniejsze wydatki. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Prius II generacji z 2003 roku miał zamontowane nowoczesne ogniwa z 2020 roku od innego modelu, co bardzo przedłuża życie pojazdu.
W ślady Toyoty w 2001 roku dołączyła Honda, produkując hybrydę Civic VII IMA, również opartą na baterii Ni-Mh. Japoński producent, podobnie jak Toyota, swoje ogniwa Ni-Mh rozszerzył do szerokiej gamy modeli hybrydowych IMA, tj. Integrated Motor Assist, m.in. Insight, Jazz, CH-R, CR-Z, CR-V. Podobnie jak w Toyocie, jest dostępna wystarczająca ilość części do naprawy zużytych baterii, które odznaczają się też dobrą żywotnością.
1E100-RMX-0331 to ogniwo baterii HV Honda Civic IMA.
https://www.lugowski.com.pl/.../ogniwo-baterii-hv-honda...
Do tego grona dołączyła w 2011 roku grupa francuskiego producenta PSA, wprowadzając hybrydy oparte na ogniwach Ni-Mh współpracujące z zasilaną na olej napędowy jednostką diesel 2,0 HDI, takie jak Peugeot 3008 HYbrid4, Peugeot 508 Rhx HYbrid4, Citroën DS5 HYbrid4.
Ogniwo baterii hybrydowej HV PSA Hybrid4 pasuje do modeli Peugeot 3008, 508 RHX oraz Citroen DS5.
https://www.lugowski.com.pl/.../ogniwo-bateria-hybrydowa...
Toyota od piątej generacji Priusa z 2023 roku oraz w innych modelach, wprowadza hybrydowe układy napędowe zasilane energią z baterii litowych. Kończy to pewien okres zastosowania ogniw niklowo-metalowo-wodorkowych w motoryzacji.
Zamieszanie związane z chemią baterii litowych postaram się przybliżyć w następnym wpisie.